FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE

Beräknad 26 Juli, 4 Augusti kom våran prins med nio dagar efter BF.

Jag vaknade 06:00 utav Jonas väckare. Slog igång tvn och pussade honom
hejdå när han for iväg till jobbet.
Ca 10minuter efter att han hunnit iväg så fick jag en ganska ordentlig värk
och efter den kom det 5 stycken till inom en halvtimma.
Skickade bara iväg ett sms att jag haft några värkar och att jag hör av mig
ifall det inte avtar.

La mig i soffan med Leon och kikade på film och värkarna började bli något
starkare så jag började klocka dem.
Klockade fyra värkar som kom med 5min emellan.
Ringde Jonas och sa att jag skulle ringa in och säga att vi kommer så han
slutade för dagen och kom hem på en gång.

Ringde förlossningen och hon som svarade frågade ifall hon kunde ringa upp
mig på en stund eftersom hon var så upptagen.
Trodde att det var ett skämt men 15min senare ringde hon upp och vi var
välkomna in.

Gjorde Leon färdig och ringde sedan till pappa och sa att vi skulle komma och
lämna honom. Så upp till Torrböle med honom, han hade givetvis hunnit somna
i bilen så han blev väldigt ledsen när vi skulle fara men efter en massa kramar
blev det bättre och vi var sedan på väg till stan.

Gick ganska bra med värkarna under tiden jag satt ned. Skulle tippa på att dom
kom någon min senare än om jag gick omkring så för mig kändes det inte så jätte
jätte akut men Jonas körde som om han skulle ha rånat en bank eller ngt sådant.

Kring 09:30 var vi inne i på förlossningen. Hon som tog emot oss letade ett undersökningsrum
ett bra tag innan vi hittade ett. När hon skulle känna hur många cm öppen jag var
så tyckte hon att det verkade vara ganska mkt öppet så vi inväntade en värk för att
kolla om det verkligen var så. Och bara för att vi väntade så kom det ju såklart ingen.
Efter ca 10min så kom det en värk och hon kunde konstatera att jag var 7cm öppen.
Kunde knappt tro att det var sant. Men skönt att vi inte hade åkt in i onödan.

CTG sattes på och det var något glest mellan värkarna. Men eftersom jag var så pass öppen
så skulle vi få ett förlossningsrum. Det tokiga var dock att dom hade fullt och visste inte ifall
vi kunde få något rum. De hade skickat folk till Skellefteå och Lycksele´s förlossning.
Efter en stund hade hon lyckligtvis funnit ett rum till oss.

Jag tog en lång varm dusch ganska direkt vi fått vårat rum.
Fick droppet jag skulle ha för infektionen jag hade fått.
Kring 12:30 tog dom hål på hinnorna, kände mig genast 10kg lättare!
Gick upp och promenerade i mitt rum med ett gåbord. Värkarna blev allt intensivare.
Hade hoppats på att få EDA som jag bad om när jag kom in vilket dom lovade men
påstod senare att det var för sen att sätta den. Så jag fick nöja mig med lustgasen.
Tur den finns iallafall!

Jonas gjorde världens tabbe under värkarbetet. Vi har nog sett på varenda förlossningsprogram
som gått under min graviditet och han tyckte att det lät så himla roligt med profylaxandning
så mitt i en värk så utbrast han "det går bra hjärtat, profylaxandas bara, gör det", tillbaka fick
han en ordentlig käftsmäll. Haha men efter värken fick jag så dåligt samvete så jag bad om ursäkt.
Men han bad faktiskt om det.. Sötnos ♥

Har inget minne av vad klockan var när krystvärkarna började men jag skulle tippa på
kring 13:30-14:00ungefär. Låg på sidan och krystade fram till att huvudet var på väg ut, bytte då till
ryggläge. Kikade upp för en sekund och Jonas var borta. Strax där efter kom han tillbaka.
Han hade börjat bli yr och lite illamående så han kilade iväg på toan och hämtade andan o drack
en massa vatten. ♥

När huvudet var ute inväntade vi en sista värk för att få ut våran lilla skatt.
14:45 fick jag upp en helt perfekt pojke på mitt bröst. Kändes så skönt att allting äntligen var över.
Jag kan garantera att jag hann tänka många gånger "varför gav jag mig in på det här igen".

Medans jag skulle sys så satt Jonas i fotöljen intill med Levis. Tog ca 45min att sy så det blev
väl några stygn. Direkt efter att det var färdigt så ville jag fortast möjligt in i duschen.
Tog tag i gåbordet och skulle gå iväg men ena benet gick inte att lyfta, BM hade råkat sticka mig
i låret och bedöva det så jag fick hjälp in till duschen.

Efter ca 10min så ropade jag på Jonas att han skulle ringa på klockan för det kändes som att
jag skulle svimma. Hann i princip bara säga det så tuppade jag av. Fem sköterskor kom in i och
bar mig till sängen. Fick syrgas och tempades. Efter någon halvtimma var jag som
vanligt igen.

Förlossningen gick mkt bättre än förväntat och redan dagen efter kunde jag tänka mig att göra
om det igen. Efter Leon´s förlossning så tog det lite över ett år att kunna tänka mig att föda igen
så nog var denna bättre alltid.

Känner mig så lyckligt lottad som funnit världens underbaraste sambo och fått två helt perfekta pojkar !  Ni gör mig hel ♥

Någon minut gammal ♥


Love love love


Levis
3815gram - 53cm .

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Vad bra skrivet Emma!

Ett stort grattis till er båda, ni har fått en riktigt fin pojke! :)

2011-08-15 @ 15:07:43
URL: http://cassandraajjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0